För några veckor sedan hängde det fortfarande några ensamma äpplen kvar ute på ett av äppelträden i trädgården. De såg så ensamma och bortglömda ut där de hängde på den kala grenen att jag helt enkelt inte kunde ignorera dem. Det var dock inte alltför lockande att äta dem som de var eftersom de var ganska tärda av vind och regn. Och vad är bland det bästa man kan göra med hängiga frukter som har sett sina bästa dagar? Just det. Man gör söta och smaskiga bakverk av dem :)
 
Jag har gjort äppelmuffins med havrecrumble tidigare och de har alltid blivit uppskattade. Den här gången kände jag att jag ville ta det lite längre så jag tillsatte även mandelmassa. Och det enda jag kan säga är lyckoträff. Äpple, kanel, havre och mandel är som gjorda för varandra. Även de olika konsistenserna kompletterar varandra perfekt. Den fluffiga muffinsen, de mjuka äpplena, den safftiga mandelmassan och den knapriga crumblen. Behöver jag säga mer? ;)
 
Dessa muffins blir förutom en ny favorit även mitt bidrag till Måndadens sötsak - tema skördefest.
 
  
 
ÄPPELMUFFINS MED MANDELMASSA OCH HAVRECRUMBLE
 
Ugn: 175 grader
 
Muffinssmet:
1 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
100 g smör
2 dl mjölk
 
Vispa socker och ägg pösigt. Blanda ihop de torra ingredienserna i en separat bunke. Smält smöret och blanda med mjölken. Blanda ihop äggsmeten, de torra ingredienserna och smörblandningen till en jämn smet. Häll upp smeten i muffinsformar. Fyll muffinsformar till knappt 2/3 med smeten. 
 
Fyllning:
2 stora äpplen
2 tsk malen kanel
100 g mandelmassa
 
Topping:
50 g smör
1/2 dl strösocker
2 dl havregryn
 
Skala och kärna ur äpplena och skär dem i tunna klyftor. Blanda klyftorna med kanelen. Riv mandelmassan. Smält smöret och blanda ihop med sockret och havregrynen till en smulig crumble. Fördela mandelmassan i muffinsformarna. Tryck därefter ner äppelklyftorna i muffinsformarna så att klyftorna och mandelmassan hamnar en bit ner i muffinssmeten. Toppa till sist med crumblen. Grädda mellan 15-25 minuter beroende på hur stora muffinsformar du använder. Är du osäker så kan du använda en provsticka. Muffinssmeten ska vara torr men kan vara lite kladdig av mandelmassan. Låt svalna.

1 kommentarer

Söta saker

06 Jan 2015 12:29

Gott!

Kommentera

Publiceras ej