I helgen var det äntligen dags. För det första riktiga julbaket. Äntligen är jultiden här på riktigt! Och denna underbara tid invigdes med ett gammalt hederligt pepparkaksbak. Självklart med både julmust och julmusik som tillbehör.
 
Ända sedan jag var liten har jag, min mamma och min bror bakat pepparkakor på hemmagjord pepparkaksdeg. Något år provade vi att köpa deg men det förstörde liksom hela grejen. Nej. Ska man lägga ner tid och energi på att baka egna pepparkakor så ska det göras från grunden. Det blir så mycket godare och känns så mycket mer genuint. Och det är inte det minsta krångligt. Det enda kruxet är att man måste göra den en dag i förväg. Annars är det en väldigt simpel deg som går fort och enkelt att göra. Och dessutom doftar hela huset underbart juligt både när man gör degen och när man gräddar pepparkakorna.
 
Eftersom jag inte hade något pepparkaksrecept sen innan så fick jag helt enkelt skapa ett nytt. Det är så jag brukar göra. Jag kombinerar olika recept och skapar något nytt. Och detta blev i min mening riktigt bra. Degen var enkel att arbeta med. Det gick att kavla den riktigt tunn och framförallt blev slutresultatet riktigt bra. Vackra pepparkakor med en perfekt kryddighet.
 
  
 
PEPPARKAKOR

Ugn: 200 grader
 
Ingredienser:
3 dl ljus sirap
3 dl farinsocker
250 g smör
2 msk malen kanel
1 msk malen kardemumma
1 msk malen nejlika
1 msk malen ingefära
2 dl vatten
1 msk bikarbonat
13 dl vetemjöl
 
Koka ihop sirap, socker och kryddor så att det smälter ihop till en jämn smet. Ta smeten från värmen och tillsätt smöret så att det smälter ner i smeten. Vispa ihop och vispa sedan i vattnet. Låt smeten svalna. Blanda bikarbonat med en dl av vetemjölet och arbeta ner i sirapssmeten. Arbeta i resten av vetemjölet. Låt degen stå i kylen över natten.
 
Dela degen i mindre delar. Arbeta ut en degbit i taget. Knåda först och främst degen så att den blir rumstempererad. Tillsätt ev. mer vetemjöl för att göra degen mer lättarbetad. Kavla ut degen på mjölat bakbord så tunnt som möjligt. Stansa ut pepparkakor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Gräddningstiden varierar mellan 2-4 minuter beroende på tjockleken. Håll konstant koll och ta ut plåten så fort kakorna börjar ta färg. De fortsätter gräddas en stund när man har tagit ut dem ur ugnen. Låt svalna och förvara sedan torrt i rumstemperatur.

Kommentera

Publiceras ej