Hej och välkommen till denna nystartade blogg.
Planen är att denna blogg i framtiden ska fyllas av diverse inspirerande recept och vackra bilder.
För ja, tanken med denna blogg är att den först och främst ska inrikta sig på matlagning med lite extra fokus på bakning.
Med lite skrivkramp och efter en del velande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att det första receptet jag ska dela med mig av ska bli någonting som så gott som alla har en lite speciell relation till. Nämligen kanelbullar. För finns det någonting som väcker nostalgin och barndomsminnen som doften av nybakade kanelbullar gör? 
Så utan vidare fördröjningar kommer här mitt bästa och väl beprövade recept på dessa högt älskade skapelser. De har hittills varken gjort mig eller någon annan besviken ;)
 
   
 
KANELBULLAR
 
Ugn:
225 grader
 
Deg:
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk malen kardemumma
1 dl vit sirap
Ca 13 dl vetemjöl
 
Fyllning:
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk malen kanel
 
Topping:
1 uppvispat ägg
Pärlsovker
 
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm eller låt svalna till 37 grader. Smula jästen och lös den i mjölkblandningen. Blanda i salt, kardemumma och sirapen. Arbeta i mjölet. Spara ca 1 dl till utbakningen. Låt jäsa övertäckt ca 30-40 minuter. Blanda under tiden ihop ingredienserna till fyllningen till en jämn kräm. Knåda degen och  kavla ut den till en ca 1-2 cm tjock fyrkantig platta. Bred på fyllningen och  vik degen dubbel så att innehållet hamnar på insidan. Kavla till degen och skär den i remsor. Snurra samman två remsor åt gången och forma dem till bullar. Låt jäsa övertäckta i ytterligare ca 30-40 minuter. Pensla bullarna med ägget och strö pärlsocker på bullarna. Grädda ca 5-10 minuter men håll koll. De bränns snabbt. Låt svalna på galler.

Kommentera

Publiceras ej