Jag tror inte att jag någonsin har längtat så mycket efter julen och som jag gör i år. Jag har sen oktober bara väntat på att det ska bli december så jag äntligen får ta fram adventsljusstakarna, baka pepparkakor, och lussekatter, sätta nejlikor i apelsiner, tillverka julgodis, slå in julklappar m.m. Ja helt enkelt allt som har med julen att göra. Får bita mig själv i fingrarna för att inte klä in hela huset i glitter, ljusslingor och julstjärnor redan nu. För nej det är inte samma sak om man börjar för tidigt.
 
Helt har jag dock inte kunnat hålla mig ifrån allt efterlängtat julpyssel. Några julkulor har inhandlats, julklappsplaneringen har påbörjats och första omgången saffransbiscotti har bakats. Denna underbara lilla skapelse är ett måste inför julen! Saffran är en av mina favoritsmaker och tillsammans med stora bitar rostad mandel och den knapriga biscottin kan det väl inte bli annat än perfekt. Det här är även en perfekt hemmagjord julklapp. Lite cellofan och ett rött satinband och vips så har man ett litet paket som kan göra vem som helst lycklig.
     
  
 
 
SAFFRANSBISCOTTI

Ugn: 175 grader

Ingredienser
1 g saffran
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 nypa salt
5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 dl mandel (jag använder med skal men det är självklart valfritt)
 
Lägg mandeln i en torr stekpanna och rosta tills mandeln börjar få färg och luktar gott. Låt svalna. Mortla saffranet med lite strösocker. Vispa ägg och socker pösigt och vispa sedan i saffranet. Blanda samman salt, mjöl och vaniljsocker i en separat bunke. Blanda ihop äggblandningen och mjölblandningen. TIllsätt ev mer mjöl om degen är väldigt kladdig.Degen ska vara mjuk och lättformad. Grovhacka mandeln och arbeta in i degen. Forma degen till två rullar och lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till rullarna lite och sätt in dem i ugnen. Grädda i ca 25 min. Ta ut plåten och lått längderna svalna i 5-10 min. Skär längderna i ca 1 cm tjocka skivor och lägg tillbaka på plåten med snittytan uppåt. Grädda ytterliggare ca 15 min. Vänd biscottin efter halva tiden. Låt svalna och förvara torrt i rumstemperatur.

Kommentera

Publiceras ej