Ända sedan jag smakade sushi för första gången har jag varit förälskad. Jag älskar precis allt med sushi. Det klibbiga riset, fisken, skaldjuren och grönsakerna, den starka wasabin, den syrliga ingefäran och den salta sojan. Perfektion. Men under väldigt lång tid har jag sorgligt nog trott att det är i princip omöjligt att göra själv utan att få en hjärnblödning på köpet. För när man läser om att göra egen sushi låter det bara som det ena krångliga momentet efter det andra med ris som måste kokas perfekt enligt konstens alla regler, sushirullar som måste formas med specialmattor och fyllningar och toppingar som ska kombineras på ett ytterst noggrannt sätt. Det fick iallafall mig att känna att jag lika gärna kunde ge upp innan jag ens hade provat...
 
Trots detta tog jag för ungefär ett halvår sen mod till mig och gjorde min egen sushi. Och för det är jag evigt tacksam. Efter en del träning och lite förenkling kan jag nu faktiskt säga att det är riktigt roligt och otroligt tillfredsställande att göra egen sushi.
 
Det här är inget recept efter konstens alla regler. Men det är mitt. Och enligt mig är det underbart. Så här är det. MItt förenklade och älskade recept på sushi.
 
      
 
SUSHI
 
Ingredienser sushiris ca 4 portioner:
500 g sushiris
1 dl risvinäger
2 msk strösocker
1 tsk salt
 
Skölj riset flera gånger tills vattnet är förhållandevis klart ( i början blir det väldigt grummligt). Häll på lika många dl vatten som ris + 1 dl extra vatten. Låt riset stå och svälla i minst 30 minuter. Koka upp vattnet och riset och sänk sedan värmen på spisen så att vattnet precis sjuder. Låt sjuda i a 15-20 minuter tills vattnet har kokat bort. Lått riset stå under lock i ca 30 minuter. Koka under tiden upp risvinäger, socker och salt och koka tills socker och salt har löst sig. Låt vinägern svalna. Bred sedan ut riset på en bricka eller liknande och blanda samman riset med vinägerblandningen. Låt svalna.
 
Makisushi (sushirullar):
 
Ingredienser:
Noriark
sushiris
fyllning skuren i tunna "remsor" (förslag kommer längre ner)
 
För att göra makisushi behöver du någonting att forma rullarna med. En sushimatta är rekomenderat av de flesta men jag använder ett tallriksunderlägg och det fungerar utmärkt. Utöver det behöver du en skål med vatten, en matpensel och en vass kniv.
 
Tillvägagångssätt:
Bred ut ett noriark på sushimattan/tallriksunderlägget. Den blanka sidan ska vara neråt. Blöt händerna i vattnet och håll dem blöta. Spara ca en cm längst ner på noriarket och täck ca 2/3 av arket med ett ca 1 cm tjockt lager ris. Lägg på "en rand" av valfri fyllning en bit upp från nederkanten på noriarket. Rulla ihop rullen hårt men försiktigt. Försök att hålla inne fyllningen så den inte faller framåt. Pensla noriarket längst upp med vatten och förslut rullen. Skär i ca 2 cm breda bitar.
 
Nigirisushi (riskuddar)
 
Ingredienser:
Sushiris
Topping skuren i bitar som passar riskuddarna (förslag kommer längre ner)
 
Här behövs inga speciella redskap förutom en skål med vatten och ev. skedar.
 
TIllvägagångssätt:
Blöt händerna och håll dem blöta. Forma kuddar av riset i händerna eller med blöta skedar till kuddar. Lägg på valfri topping (gärna något kladdigt underst så att toppingen inte ramlar av).
 
Förslag på fyllningar och toppingar:
Räkor
Kräftstjärtar
Lax (kallrökt, varmrökt, tillagad i ugn etc.)
Avocado
Gurka
Paprika
Gräslök
Philadelphiaost
Wasabi
 
Här kan man kombinera och variera som man vill. Jag använder alltid tillagad fisk och skaldjur för att jag tycker att det blir enklare och för att det känns säkrare. Så det här är några av mina personliga favoriter när det gäller toppingar och fyllningar. Men här är det bara fantasin som sätter gränserna. Använd det som ni tycker är godast.
 
There it is. Jag hoppas att om ni som jag är galna i sushi vågar er på att göra egen sushi. Jag lovar att det är värt det!
 
Och sist men inte minst GLÖM FÖR GUDS SKULL INTE att servera med inlagd ingefära, wasabi och japansk soja!!!

Kommentera

Publiceras ej